Logistické a finanční služby 37-42-M/01 (čtyřletý studijní obor s maturitou)
Zaměření: Informatika v logistice
Profilová část maturitní zkoušky: Ekonomika (ústní zkouška), Logistika (ústní zkouška), Obhajoba maturitní práce z fiktivních firem (založení firmy, fakturace, účetnictví, personální práce, daňová přiznání, evidence majetku)
Žáci během studia tohoto oboru získají vědomosti a dovednosti v oblasti logistických a peněžních služeb, bankovnictví, účetnictví, přepravy, cestovního ruchu, jsou připraveni na samostatné podnikání, umí pracovat s výpočetní technikou a programovým vybavením, ovládá principy obchodní korespondence, umí využívat poznatky získané v psychologii při jednání s lidmi a při řešení pracovních i osobních problémových situací, zvládá odbornou terminologii a konverzaci ve dvou světových jazycích. K výuce se využívají počítačové programy, účetní software, simulační hry. Vychází z požadavků praxe a směřují k tomu, aby absolvent dokázal samostatně a iniciativně plnit komplexnější úkoly.
Absolvent bude vykonávat činnosti charakteru provozního, obchodně podnikatelského a řídícího v nižších a středních článcích struktury řízení, referent v bance, směnárně, pojišťovně, na poště, samostatný finanční poradce, obchodní zástupce logistické firmy, firemní recepční, pracovník v cestovním ruchu, logistik v dopravě, přepravě, logistik skladových operací, podnikatel.
Úspěšní absolventi tohoto studijního oboru jsou připraveni zejména pro studium na vyšším odborném, vysokoškolském bakalářském či magisterském ekonomického i dopravního směru.
Informativní výčet tematických celků v profilujících odborných předmětech:
Logistika – předmět přiblíží žákům problematiku jednotlivých logistických procesů z pohledu jejich významu i organizace. Naučí se základním pojmům, získají základní přehled o podnikových a mimopodnikových procesech přímo i nepřímo působících na hlavní činnost podniku a ovlivňující jeho výkony, o logistických systémech, řetězcích, činnostmi logistiky a mnohém dalším v souvislosti s jednotlivými oblastmi, do kterých logistika prostupuje např. logistika cestovního ruchu, nákupní a distribuční logistika, zasílatelství.
Ekonomika – obsah učiva vychází z poznatků, které se týkají tržní ekonomiky. Vede k rozvíjení schopností ekonomicky myslet, uplatňovat při posuzování podnikových činností kritérium ekonomické efektivnosti, jednat hospodárně a v souladu s etikou. Obsah tvoří učivo o majetku podniku, podnikových činnostech a zásadách hospodaření. Žáci jsou vedeni k praktickému využívání osvojených poznatků v oboru.
Webové technologie – cílem vzdělávání je naučit žáky pracovat efektivně s prostředky informačních a komunikačních technologií při vytváření webových stránek a návrhu designu. Žáci získají vědomosti, dovednosti, návyky pro práci s informacemi v digitální podobě. Seznámí se s využíváním prostředků pro tvorbu webových stránek nejen v budoucím profesním odvětví, ale i v běžném soukromém životě.
Účetnictví – v předmětu účetnictví si žáci rozvíjí ekonomické myšlení a znalosti principů účtování a vedení daňové evidence – finanční účty, evidence zásob, evidence majetku, výpočet a účtování mezd, účetní uzávěrka.
Fiktivní firma – učivo ve fiktivní firmě využívá znalostí a dovedností žáků získaných v ostatních předmětech, zejména odborných ekonomických a logistických. Žáci se učí plnit konkrétní role ve firmě (ředitel, asistent, pokladník, finanční účetní apod.), jednat s úřady a veřejností, rozhodovat a nést za svá rozhodnutí odpovědnost. Projdou si založením živnostenského podnikání i vznikem s.r.o. s využitím CEFIF portálu, dále evidence s finančním úřadem, zdravotní pojišťovnou, správou sociálního zabezpečení, bankou. Tvorba obchodních nabídek a obchodování se zapojenými školami s následnou fakturací a účetní evidencí.
Marketing a management – předmět marketing a management seznamuje žáky s marketingovými nástroji, které budou využívat jako zaměstnanci nebo podnikatelé ve svém oboru, aby byli konkurenceschopní. Seznamuje žáky se základy managementu – jednotlivými funkcemi, tj. plánováním, organizováním, vedením a motivací lidí, kontrolou i rozhodováním. Cílem výuky je rozvíjet u žáků marketingové, manažerské a komunikační dovednosti.
Doprava – předmět umožňuje žákům seznámení s dopravními a přepravními technologiemi, s podstatou využití dopravní infrastruktury. Žáci získají základní informace o jednotlivých módech dopravy a dopravní legislativy. Předmět poskytuje žákům ucelený přehled o neustále se rozvíjející oblasti dopravních služeb, především v nákladní dopravě.
Ekonomický software – cílem je naučit žáky pracovat v ekonomických programech, využívat IT techniku. Žáci získávají přehled o dostupných softwarech, jsou vedeni k samostatnosti používání a zpracovávání informací. Žáci se učí s nimi pracovat a správně je používat. Účtují v systémech Ekonom, Pohoda, Money S3 jako fyzická i právnická osoba.
Možnosti uplatnění po úspěšném ukončení studia:
V logistických a spedičních firmách (např. PPL, DHL, DPD a plno jiných), v peněžních ústavech např. banky, spořitelny, pojišťovny, finanční poradenství, e-banking. Dále výrobní podniky, obchodní firmy a e-shopy – vedoucí pozice, manažer/ka, vedoucí logistiky, asistent/ka ředitele, sekretářka, zapisovatel/ka. Také v ekonomické oblasti – účetní, vedoucí ekonomického úseku, na pracovištích České pošty, s. p., pošty Partner – přepážkový pracovník. V neposlední řadě vedoucí pozice ve veřejné správě i v podnikatelské sféře.
Možnosti navazujícího vzdělávání
- vysoké školy logistických služeb (např. Univerzita Pardubice, ČVUT a jiné vysoké školy),
- vysoké školy ekonomicko správního charakteru, další vysoké a vyšší odborné školy.